Polní den 2007

Na Polní den roku 2007 jsem začal s přípravami pro mě neobvykle brzo a to přibližně dva měsíce předem. Především jsem se rozhodl, že by to chtělo trošku zlepšit výsledek :) Začal jsem nejprve s úpravami dva roky starého zesilovače s GI7bt, u kterého bylo nutno udělat několik úprav, hlavně zlepšit jeho spolehlivost a vylepšit vstupní PSV a zlepšit účinnost. Vstupní PSV se podařilo nastavit na 1,2 v celém rozsahu buzení, byla vyměněna elektronka, dále jsem s cennými radami od Jirky OK1ZAD ( OK1RW ) předělal a vylepšil anodovou škatulku a především anodový LC rezonátor. Do výstupních kondenzátorů jsem vložil 3mm teflonovou folii, která by již měla definitivně zabránit přeskokům. Taktéž jsem přidal na klidovém proudu až na 100 mA, což je sice až zbytečně moc, ale takto jsem měl jistotu, že zesilovač nikde nepokmitával a i změřené výstupní spektrum bylo na úrovni, které by nemělo vadit okolí. Výstupní výkon na tvrdé síti byl do limitace 350 - 400W. Jako transceiver jsem zvolil osvědčený BMT 226, který se dá celkem obstojně použít i ve větším závodě blízko QRO stanic. Anténa opět osvědčená a mnohokrát vyzkoušená 16 el. F9FT. Po zralé úvaze jsem došel k závěru, že z koty Počátecký vrch JO60FH odkud jezdím většinu závodů, se dá udělat pouze průměrný výsledek a jestli chci udělat více bodů, musím někam jinam. Podmínkou ale bylo, že musím sehnat elektrocentrálu, za což musím velice poděkovat Míšovi OK1GMN, který ochotně zapůjčil centrálu 2,5 KW. Rozhod jsem se pro Čertovu horu 987 m.n.m v JO60HI, odkud bylo uděláno OK1XFJ jednou 2 a několikrát 3 místo v polním dnu. A ted k samotnému závodu. Věci jsem zabalil již v pátek v podvečer, aby v sobotu bylo dost času na naskládání do auta a aby na kopci jsme byli v čas. Na kopec se se mnou rozhodl jet i Míša OK1GMN se svým synem, který plánoval vysíláni na KV. Ráno jsme vyjeli trochu se zpožděním a  to okolo 12:30 se dvěma plně naloženými auty. Až pod Čertovu horu vede nově opravená lesní cesta, takže jsme auty dojeli až pod samotný vrchol kopce. Nejprve jsme se rozhodli o pěší  prozkoumání cesty. začátek vypadal slibně, i když v cestě rostly půl metru vysoké smrčky :) Přišlo první velmi prudké stoupání, kdy Michal prohlásil, že když to pořádně rozjedeme, tak to zdoláme :) Já po prozkoumání vodou po předchozích deštích nasáklého podkladu jsem jeho optimismus nesdílel. Nu což, uvidíme. Šli jsme dál...a ejhle, zhruba 100m před cílem se nachází hluboká bahnitá louže, kde bychom utopili i traktora :( Rychlá změna plánu. Uvažuji o dostupných okolních kopcích. Vzpomínám si, že jsem před několika lety navštívil Zaječí horu, kam vede pěkná cesta sjízdná v jakémkoliv počasí. Jedeme tam. Času málo, cestou míjíme obrovské množství turistů. Dostáváme se bez problémů na plochý vrchol obklopený hutným lesem. Objevuj lesní cestu doleva, která nás zavede na kraj kopce, kde konstatuji, že to bude muset stačit. Čerťák to sice není, ale pořád to odtud bude chodit lépe, než z Počátek. Trochu mne znepokojuje, že na přímou viditelnost 8 km mám stanoviště OL7C a o trochu dále Fichtelberk a Klínovec s DM7A a OK1OAB. Začínám s vydatnou pomocí Michala stavět pracoviště, vše se začíná již dařit :) Vyndáme centrálu a na první natáhnutí si začíná klapat svým čtyřtaktním zvukem. Chci zapnout zesilovač a ouha, nic se neděje. Zapínám další spotřebiče, ale zásuvka není pod napětím. Urychlená kontrola neobjevuje žádnou poruchu. Michal zkouší několikrát zapnout a vypnout hlavní jistič, zdali není zoxidován. Na jednou vše naskočí, uff. Jenže problémy nekončí, shledávám, že sice zesilovač se nažhavil a je připraven k provozu, jenže nefunguje klíčováni z radiostanice. Hmmm. Měřím napětí v síti a je zde pouze 170 V Trošku přidáváme otáčky a napětí nastavíme na 230. Zesilovač ožil...Opět zapínám radiostanici a zjišťuji pekelné rušení S9 po celém pásmu v rytmu běhu centrály. Vypínáme ji a má domněnka se potvrzuje. Tak to je v pytli, ale Míša se nevzdává. Ladím po pásmu a najednou se rušení zmírňuje na S5. Koukám zpětným zrcátkem a vidím, jak Míša běhá kolem centrály s železným stolečkem. To je nápad :) Tak jsme ji celou přikryli všemožným železným, židličkami, sadou nářadí, autoheverem, hi. Sedám opět k rádiu a rušení nikde :) Urychleně nakonfiguruji log a závod právě začíná. Střídám výzvu s vyhledáváním. První hodina 47 spojení, svižně to na mé poměry přibývá. Trošku problém s rušením od OL7C a DM7A. V jednu chvíli spletry S9+40 po celém pásmu :( Odpojuji anténu, zda nedochází ke vzniku produktů v mém rádiu vlivem silného signálu od OL7C , ale i na náhradní anténku v podobě krátkého drátku spletry jsou. Upozorňuji operátora OL7C, který přislíbil nápravu :) Částečně se povedlo, tímto týmu OL7C velice děkuji za snahu o nápravu :) Před 21 hodinou UTC mám již přes 200 spojení :) Ve 22 hodin UTC vypínám radio a jdu spát. Opět se zimou probouzím ve 3 hodiny UTC a nahazuji centrálu. Chytá na poprvé. Zařízení vypínám v 9 hodin UTC a začínám balit. Celkově tedy opět zhruba 14 hodin provozu s pauzou na večeři a 330 spojení za necelých 75000 bodů. ODX tentokrát pouze 638 km F5SE/P z JN19XH. Po závodě jsem našel ještě o trochu lepší místo s výhledem především na západ, který jsem měl stíněný masivem lesa. Nemohu říci, zda podmínky směrem na západ byly horší, nebo to bylo způsobeno zmíněným lesem. Musím si na toto místo zvyknout a najít optimální úhly kam točit anténou, ale celkově je vidět, že toto místo je vhodnější než Počátecký vrch a i výsledek je o 1/3 lepší, než minulý rok za srovnatelný čas. Kdybych zbývajících 10 hodin závodu jel i s ubohým průměrem 10 QSO/ hodinu, tak to vypadá, že se odtud dá hravě udělat 400-450 spojení. Tak snad příště :) Výhodu tohoto místa vidím především ve velmi dobrém přístupu a dobrém utajení, kdy za celý závod se objevila pouze jedna skupinka lidí, kteří sem navíc zabloudili, hi. Děkuji všem za spojení a především děkuji Míšovi OK1GMN za pomoc a za zapůjčení elektrocenrály. 73! de OK1GTH Tomáš

• seznam všech spojení zde