Ford Escort
Mou další zálibou jsou závodní auta především pro závody do vrchu a rally. Již nějaký čas jsem pomýšlel, že bych si koupil jiné auto, protože můj druhý escort již nebyl vhodný pro každotýdenní cesty mezi Kraslicemi a Plzní tj. asi 300 km. Po prodání několika věcí z mého radioamaterského života a po vydělání něco málo peněz jsem se začal porozhlížet po internetu. Volba padla opět po předešlých dobrých zkušenostech na Ford Escort. Dlouho a dlouho jsem se probíral nekonečným množstvím nabídek na internetových bazarech, až mé vybírání skončilo u nenápadného modrého escortíka v metalíze amparo blue. Když pominu drahé sportovní verze Ford Escort Cosworth a Ford Escort RS2000, tak se jedná v podstatě o nejsilnějšího sériového escorta...Díky osazení velmi dobrým motorem o obsahu 1.8i 16 V ZETEC se vstřikovací jednotkou typu RKC, který se montoval do mnohem těžšího typu Ford Mondeo. Vzhledem k poměrně nízké hmotnosti mého Fordu Escort a sériovým výkonem bez dodatečných úprav okolo 120 koní při téměř 6000 otáčkách a slušnému točivému momentu 160 N.m / 4400 otáčkách je auto celkem slušná raketa, s kterou se musí jezdit již s rozumem...není velikým problémem v kopcích, či po rovinách dát si k večeři škodu oktávii a podobná auta :) Maximální rychlost podle technického průkazu je okolo 200 km/ h v praxi bývá vyšší. Taktéž zrychlení z 0 - 100 km/ h je okolo 9,4 vteřin. Motor se velmi rád vytáčí na hranici okolo 6000 otáček, ale pak již jsme za hranicí maximálního výkonu a nemá smysl motor točit více. Slušné je i pružné zrychlení, především na rychlostní stupen číslo 3, který je vhodný pro svižné předjíždění a má dostatečný potenciál na zaboření cestujících do sedaček. Motor 1.8i ZETEC patří k tomu nejlepšímu, co si můžeme od Forda vybrat. Nevýhodou je malinko vyšší spotřeba okolo 7,5 - 8 litrů/ 100 km při spořivé jízdě. Dobře hodnoceným je i podvozek, který ve spojení s nízkoprofilovými pneumatikami dovolí i slušné boční přetížení. Podvozek a řízení je dobře čitelné. Ale pozor, pokud jedete na hranici možností auta, tak se velmi rychle mění situace mezi ovladatelnou oblastí a oblastí neřízeného smyku, se kterým již mnoho neuděláte...Chce to jezdit s rozmyslem! Auto vám dovolí hodně, ale nic se nemá přehánět...Brzdy jsou typicky fordovské, tzn. pomalý nástup, ale při prudkém brždění i díky pomoci ABS působí slušně. Nevýhodou je absence kotoučových brzd na zadní nápravě, které byli standardně osazovány pouze do špičkových verzí Cosworth a RS2000. Rok výroby mého escortíka je konec roku 1997 a je velmi slušně vybaven: ABS, klimatizace, servo, vyhřívané přední a zadní sklo, mlhovky, vyhřívaná zrcátka, elektricky ovládaná zrcátka, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná přední sedačka, imobilizér, otáčkoměr, dělená zadní sedačka atd. Taktéž celkový počet ujetých kilometrů 108000 je na stáří auta poměrně malý. Co dodat na závěr? Auto je slušně silné a pokud se s ním jezdí s rozmyslem, dá se s ním užít i hodně zábavy...Co se týká poruchovosti, tak je někde uprostřed soutěžního žebříčku a velmi se liší kus od kusu...73 de OK1GTH Tomáš
|